Printed from www.primodanmark.dk
Finn Frandsen and Winni Johansen: Retorik og krisekommunikation
Printervenlig udgave
Artikel fra Rhetorica Scandinavica om analyse af krisekommunikation (2000).
Uddrag:

Kriser, krisestyring og krisekommunikation er i løbet af de sidste 15 år blevet genstand for en stadig mere intens udforskning, i takt med at offentlig omtale af virksomheders, organisationers eller politikeres kriser er blevet hverdagskost i de store massemedier. Af store udenlandske kriser fra de seneste år kan nævnes: det franske mineralvand fra Perrier, der indeholdt rester af benzen (1990), tyske Mercedes Benz’ A-klasse, som ikke klarede den svenske ‘elgtest’ (1998) eller amerikanske Coca-Cola, hvis brune læskedrik gav folk forgiftninger (1999). Dertil kommer selvfølgelig Bill Clintons berømte “I did not have a sexual relationship with that woman”. Også i Danmark har virksomheder og politikere ofte været kastet ud i uønsket mediestorm: fra det tyske forsikringsselskab Hamburg-Mannheimer til de danske PFA og Dandy og fra Hans Engel og Per Stig Møller til Jens Heimburger. Det Konservative Folkepartis PR-rådgivere må efterhånden være ret gode til at håndtere kriser!

Retorik og krisekommunikation (PDF)